Nödläge i Amazonas: Nio brådskande åtgärder för att säkerställa rättvisa och effektivt skydd för försvarare i Peru

Apu Quinto Inuma Alvarado är ännu ett offer för våldet i peruanska Amazonas

AIDESEP på COP 28 i Dubai

PRESSMEDDELAnDE FRÅN Amazon Watch, AIDESEP, Amnesty International, Forest People's Programme, och Rainforest Foundation US

Det fruktansvärda mordet på Apu Quinto Inuma Alvarado, ledare för urfolket Santa Rosillo de Yanayacu i San Martin-regionen, den 29 november 2023, lägger till ett nytt offer för det våld som släppts lös i peruanska Amazonas. Apu Quinto ägnade sitt liv åt att skydda sitt territorium och Amazonasskogen, för att trygga sitt folks framtid. Han mördades när han återvände från ett möte med miljöförsvarare, där han återigen presenterade den aktuella situationen med hot mot hans samhälle från de vanliga aktörerna: landhandlare, narkotikahandlare och olagliga skogsavverkare.

Det senaste mordet på en miljöförsvarare sammanfaller med inledningen av COP i Dubai, där man diskuterar brådskande åtgärder mot klimatkrisen, som påverkar oss direkt med allt högre temperaturer och naturfenomen som hotar livets kontinuitet på vår planet. Att skydda Amazonas från effekterna av företagens extraktivism och olagliga ekonomier är en av de nödvändiga åtgärderna för att hantera den kommande krisen. Amazonas har dock blivit den farligaste platsen i världen för miljöförsvarare, på grund av den växande makten hos kriminella aktörer som i allt högre grad kontrollerar denna del av det nationella territoriet.

Sedan 2013 har redan 31 urfolksförsvarare mördats i Peru, enligt siffror från Aidesep. De åtgärder som hittills vidtagits av den peruanska staten och det internationella samarbetet har inte lyckats minska vare sig attackerna eller antalet olagliga aktiviteter på urfolkens territorier. Dessutom har vi under de senaste månaderna registrerat en intensifiering av hotfulla samtal och incidenter med uppföljning av försvarare som är inblandade i viktiga rättsfall som befinner sig i samma situation och lever under riskabla förhållanden; och tusentals urfolk vars samhällen har invaderats, omringats eller koopterats. I inget av dessa fall har tillräckliga och varaktiga säkerhetsåtgärder vidtagits.

Mekanismerna för utredning och åtal av brott mot miljöförsvarare är begränsade, vilket har lett till att inget mordfall har lett till effektiv rättvisa. I dessa dagar, nästan ett decennium efter mordet på Edwin Chota och tre andra ledare för Saweto Community, söker deras släktingar fortfarande rättvisa, i en rättsprocess som har fått börja om från början, bland annat på grund av att de åklagare som ansvarade för fallet misstänks ha varit odugliga. En liknande situation inträffade med Arbildo Melendez, vars erkände mördare dömdes för "vållande till annans död" med stöd av den åklagare som vid den tidpunkten ansvarade för fallet.

En sektorsövergripande mekanism för skydd av människorättsförsvarare har funnits i landet i två år och inrättades genom det högsta dekretet 004-2021-JUS. Utformningen av denna mekanism tilldelar ansvar till nio statliga enheter; om den uppfylls noggrant kan det innebära ett betydande framsteg när det gäller förebyggande, identifiering av orsakerna till de största riskerna, brådskande skydd av individer och samhällen i riskzonen och kampen mot straffrihet.

Inget av detta har dock uppfyllts. I fallet med mordet på Apu Inuma har vi idag fått kondoleanser från fyra ministerier som är medlemmar i mekanismen och som erbjuder sig att "fortsätta arbeta tillsammans". Verkligheten är att staten inte har anslagit de resurser som krävs för att detta sektorsövergripande organ ska kunna uppfylla sina mål och att inrikesministeriet inte har uppfyllt sina skyldigheter att leda mekanismen och inte heller har prioriterat den inom sin sektor. I det specifika fallet med samhället Santa Rosillo har dessutom de miljontals dollar som samlats in genom försäljningen av koldioxidkrediter för att finansiera nationalparken Cordillera Azul, som överlappar deras förfäders territorium, inte använts för att finansiera skyddsåtgärder för Kichwafolkets miljöförsvarare, som i likhet med Quinto är de som verkligen riskerar sina liv för att bevara sina skogar.

Mordet på Apu Quinto får inte förbli "ännu ett fall" som upprör och sedan glöms bort. Tvärtom är det dags att anta och förklara att Amazonas befinner sig i en nödsituation, för att göra skyddet av försvarare till en nationell och internationell prioritet. För att skydda de hotade försvararnas liv krävs kortsiktiga åtgärder och en mer djupgående strategi, så att de tillkännagivna åtgärderna lämnar virtualiteten och översätts till konkreta åtgärder för inrikesministeriet och alla inblandade aktörer.

Som omedelbara åtgärder kräver vi:

  • Offentlig deklaration med brådskande åtgärder för att skydda Amazonas och dess försvarare: Att den sektorsövergripande mekanismen, med stöd av ministerrådets ordförande, offentligt tillkännager konkreta nödåtgärder för att skydda miljöförsvarare och konfrontera de kriminella ekonomiernas framfart i Amazonas.

  • Reaktion på hot: Skyddsmekanismen bör, i samordning med de berörda urfolksorganisationerna, upprätta en lista över territorier där omedelbara säkerhetsplaner bör genomföras.

  • Uppmärksamhet på den hotade miljön: Skydd för Apu Inumas familj och vård för hans släktingar, liksom för dem som är inblandade i Saweto-fallet. Även förebyggande och kollektivt skydd av hans samhälle och alla samhällen i riskzonen.

  • Territoriell säkerhet: Inrätta en högnivåkommission för att häva blockeringen av pågående processer för kollektiv äganderätt för hotade samhällen och folkgrupper, samtidigt som regionala regeringar bör påskynda sina insatser för kollektiv äganderätt. Staten bör också se till att ministerresolution 136-2022-MINAGRI, som möjliggör territoriell avgränsning av urfolkssamhällen inom naturskyddade områden, genomförs i enlighet med dess skyldigheter enligt det nationella och internationella regelverket.

  • Ingen mer straffrihet: Kräv ett verkligt åtagande från rättsväsendet och den allmänna åklagarmyndigheten att prioritera processer som involverar våld mot försvarare. Ett system måste inrättas där åklagare och domare hålls ansvariga och utreds för sina processuella åtgärder till nackdel för miljöförsvarare.

  • Kapacitet och budget: Förse mekanismen med verklig kapacitet och budget för att kunna genomföras.

  • Deltagande och dialog med urfolksorganisationer: Skapa en kontinuerlig och direkt mekanism för dialog mellan Aidesep och dess baser, med de olika aktörer som är involverade i mekanismen, för att utvärdera situationen för våld och hot mot försvarare på månadsbasis.

  • Se över klimatpolitiken: Omstrukturera all statlig interventionspolitik, officiella internationella samarbetsprojekt och projekt i det civila samhället som är kopplade till kampen mot avskogningen i Amazonas, och prioritera åtgärder som garanterar liv och skydd för urfolks territorier och skapar ekonomiska möjligheter för de mest utsatta samhällena. Åtgärder bör också vidtas för att säkerställa att klimat- och bevarandefonder når urfolken direkt så att de själva kan förvalta dem, vilket garanterar en bevarande- och utvecklingsmodell som överensstämmer med deras rätt till självbestämmande.

  • Omforma den statliga politiken för att bekämpa olaglig verksamhet: Befintlig politik har misslyckats. Grödorna ökar exponentiellt trots årtionden av bekämpning. Illegal gruvdrift har inte kontrollerats, illegal skogsavverkning har fortsatt, och all denna verksamhet stärks nu och formuleras med myndigheternas stöd eller medverkan. En stor del av misslyckandet beror på att denna politik utformas utan att införliva urfolkens vision, och att man öppet underlåter att uppfylla skyldigheterna i ILO:s konvention 169.