Urfolken protesterade och försökte få sina röster hörda kring Ferrogrão-järnvägen
Urfolk-grupper som protesterade vid FNs klimatförhandlingar i Belém, Brasilien, nämnde Ferrogrão bland flera andra klagomål som de hade.
Ferrogrão är ett järnvägsprojekt som man tänkte ska skära igenom Amazonas regnskog, från Mato Grosso till Pará. Järnvägsprojektet skulle innebära en revolution inom transport/logistik för den brasilianska jordbruksnäringen.
Kritiker säger däremot att projektet undergräver president Lulas engagemang för urfolkens rättigheter, regnskogen och miljön.
Vad är idén bakom Ferrogrão?
Brasilien är världens största export av soja och majs. Mycket av det är producerat i Mato Grosso och exporteras i långa sträckor med lastbil. Därför har regeringen sedan länge velat ha en 933 kilometer lång järnväg för att effektivisera exporten. Järnvägen skulle då förbinda staden Sinop i Mato Grosso till Miritituba i Pará. Spannmålen och baljväxterna skulle därifrån nå Atlanten och Amazonfloden.
Vad säger de som stödjer projektet?
Den brasilianska jordbruks- och jordskapförbundets (CNA) tekniska rådgivare, Elisangela Pereira Lopes, sa till AFP att järnvägen var avgörande för att kunna säkerställa konkurrenskraften av den brasilianska jordbruksnäringen. Mato Grosso står för 32 procent av den nationella spannmålsproduktionen i Brasilien. Lopes säger att Mato Grosso behöver en mer effektiv transportväg för att kunna hålla jämna steg med tillväxten av sektorn. Transportkostnaderna för spannmålsexporten förväntas att minska med omkring 40% på grund av Ferrogrão-järnvägen. Utöver detta kan koldioxidutsläppen också förväntas att minska.
Vad säger kritiker?
Mariel Nakane från Instituto Socioambiental (ISA) sa till AFP att Ferrogrão-järnvägen kommer att påverka urfolkens territorier och orsaka ännu mer avskogning i regnskogen.
Hon nämner att jordbruksnäringen redan under det senare decenniet har gått över till att exportera produkter mycket billigare genom norra flodhamnar. Detta har i sin tur lett till förändringar i Tapajósfloden och gjort så att urfolk som bor vid floden inte längre kan fiska i vissa områden. På samma sätt kan järnvägen leda till skadliga konsekvenser.
Nakane säger att Ferrogrão-järnvägen siktar på att femdubbla varorna som transporteras. Experter oroar sig över att brist på kontroll över järnvägsprojektet kan leda till avskogning av områden som redan är utsatta. Hon nämner att de nuvarande tillståndsprocesserna inte är tillräckligt starka för att skydda regnskogen och urfolken som lever där.
Mariel Nakane nämner även andra projekt som är skadliga. Som exempel oljeprospekteringen nära Amazonfloden. Det finns även planer om att asfaltera en viktig motorväg i regnskogen som kallas BR-319. Hon säger att regeringen påstår att de är engagerade inom klimatfrågorna, men att de ändå väljer att ignorera dessa typer av skadliga projekt.
Varför tog man upp detta i COP 30?
COP 30 klimatmötet var i Belém och drog till sig uppmärksamhet internationellt. Därför passade urfolken på för att få sina röster hörda kring deras krav, där bland annat att förbjuda Ferrogrão-projektet var en av dem.
De som protesterade var även förbannade över att president Lula skrev på en förordning som utser att Amazonas största floder ska prioriteras för utbyggnaden av hamnar och godstransportering på ett effektivt sätt.
Var befinner sig Ferrogrão-projektet nu?
Ibama, brasiliens miljömyndighet, säger att bara en utredning om huruvida projektet är genomförbart miljömässigt har påbörjats.
År 2021 stoppades processen av järnvägsprojektet av Alexandre de Moraes i Högsta domstolen (STF). Anledningen till beslutet var en rättstvist. Frågan var ifall en nationalparks gränser kunde ändras för att bygga Ferrogrão-järnvägen.
År 2023 lät Moraes ärendet att återupptas och man fortsatte granskningen. Sedan röstade man för att Ferrogrão-projektet kunde fortsätta vidare. Däremot begärde Justice Flávio Dino för att få mer tid för att analysera ärendet så projektet pausades igen 2024.
Frågan om ifall järnvägsprojektet kommer att fortsätta är oklart. Om projektet får lov att fortsätta kommer det i sin tur leda till dåliga konsekvenser för regnskogen på grund av avskogningen. Urfolk-grupper och aktivister fortsätter att kämpa för att stoppa projektet och har försökt få sina röster hörda internationellt under COP 30 mötet. Därför är det viktigt att fortsätta stödja deras kamp för att rädda regnskogen och skydda urfolkens rättigheter!


