Oatly är inte längre ett grönt alternativ

Blackstones investering i svenska havredrycksjätten Oatly kommer med flera frågetecken. Oatly har profilerat sig som gröna branschledare medan Blackstone finansierar miljöförstöring och människorättskränkningar. Vi frågar oss hur det ena är förenligt med det andra, och om denna allians verkligen är ett steg i rätt riktning. 

oatly logo.jpg

Blackstone har problematiska kopplingar till Amazonas. Enligt The Intercept äger och investerar BlackStone i brasilianska företag som är ansvariga för att skövla regnskog, samt byggnationen av en motorväg genom Amazonas till en ny hamnterminal där soja och andra grödor kan transporteras till resten av världen. Hamnen och motorvägen har mött mycket kritik i Brasilien och granskats utförligt av media och organisationer. Företagets ställning har dock stärkts sedan Bolsonaro kom till makten och är nu i partnerskap med regeringen gällande att utveckla motorvägen. Blackstone har givetvis avvisat anklagelserna, men de är väl belagda, enligt Jakob König på Fair Finance Guide

Utöver riskkapitaljättens förödande aktiviteter i Amazonas, stöttar Blackstones ägare och grundare politiker som vill avveckla miljöskydd och motarbetar klimatinitiativ. Bland dessa finns såklart Trump och flera andra problematiska amerikanska politiker och lobbygrupper. Även FN har kritiserat Blackstone för dess meriter gällande mänskliga rättighetskränkningar, och här i Sverige har firman tjänat enorma summor på hyresökningar i svensk förort.

Oatlys gröna profil kontrasterar enormt mot Blackstones övriga investeringar. Havredryckens VD menar att man fört riskkapitalbolaget i rätt riktning och tänker “påverka inifrån”, men risken finns att Oatly nu blivit delaktiga i Greenwashing. Blackstones investering i Oatly väger inte på något sätt upp för den förstörelse de möjliggör i Amazonas, och att köpa en liten del av ett grönt företag samtidigt som man fortsätter finansiera klimatkaos är bara rent hyckleri. 

För att hantera klimatförändringar och Amazonas förstörelse måste finansindustrin förändras i grunden. Hur man på bästa sätt får kapitalförvaltare och att lockas till grönare och långsiktigare investeringar återstår ännu att se, men konsumentkraft och opinionsbildning är där det måste börja. När investeringsbolagen väl lyssnat, är att använda sina ägarandelar för att rösta igenom miljöfrämjande resolutioner i företagen man äger ett effektivt sätt att driva förändring, likaså att divestera från företag som vägrar ställa om. 

Oatly är dock inte i en position att ställa krav på sin nya investerare. Tvärtom har Blackstone nu en styrelseplats och möjlighet att påverka Oatlys verksamhet. Symbolvärdet av Blackstones investering går snabbt förlorat om bolaget fortsätter finansiera Amazonas förstörelse. Vi förväntar oss därför grundlig och transparent rapportering från Oatly gällande Blackstones nyfunna miljöengagemang.