Amazonas urfolk mobiliserar mot järnvägsmegaprojekt som hotar rättigheter och regnskogen

 Mundururuku, Kayapó och Apiaká-demonstranter störde ett seminarium som marknadsförde det planerade Ferrogrão-projektet, som stöds av brasilianska och internationella jordbruksföretag.


Fler foton och videor finns tillgängliga här: https://drive.google.com/drive/folders/16onME3fHR1TSLOnvGsqghMEHqeK1rG70  (Credit: @wellkumaruara)

Novo Progresso, Pará-delstaten, Brasilien - I morse störde cirka 100 urfolksdemonstranter från Munduruku, Apiaká och Kayapó-folken ett seminarium för att marknadsföra byggandet av en megajärnväg, som de säger kränker deras rätt till samråd och hotar Amazonas regnskog. Mötet kallades av den brasilianska senatorn Zequinha Marinho och samlade dagens ”Regional Mobilization Meeting to Support the Ferrogrão” anhängare av den planerade järnvägen, som beräknas skära 1000 kilometer genom Amazonas, vilket förväntas leda till uppskattningsvis 2000 kvadratkilometer av avskogning samtidigt som den påverkar 16 urfolksområden.

Urfolksdemonstranter kom till eventplatsen med banderoller som fördömde projektets konsekvenser och kravet på att följa konsultationsprotokoll, med budskap som: ”Ferrogrão är förstörelsen av skogen och urfolket”; “Ferrogrão är inte bra för folket! Bara för Cargill, Bunge, ADM, Dreyfus, osv.” och “Järnvägen kommer att ha urfolksblod – de vill förhandla om våra rättigheter.”


Detta evenemang försöker legitimera ett projekt som placerar Amazonas folk och skogen själv i risk," sa Goldman Prize-vinnaren Alessandra Korap Munduruku. "Det trampar på våra rättigheter. Våra folkgruppers konsultationsprotokoll respekterades inte, som krävs av ILO-konventionen 169. De diskuterar hur de ska förstöra våra marker och pratar inte med oss. De pratar om megaprojekt, men de pratar inte om markindelningar. De som drar nytta av detta är inte folket, utan de stora företagen som Cargill, Bunge, ADM och Dreyfus. Och de höll detta mötedagen efter att kongressen upphävde vetona till "Marco Temporal" -tesen, vilket förnekar våra konstitutionella markrättigheter. Vi är här och protesterar, för vi är oroliga att de kommer att gå vidare med detta projekt samtidigt som de trycker tillbaka urfolk.

Ferrogrão, eller "spannmålsjärnvägen", är en prioritet för Brasiliens mäktiga jordbrukslobby och ledande råvaruhandlare som Cargill, eftersom den förväntas sänka kostnaderna för viktiga jordbruksexportvaror som soja som odlas i Amazonas och grannskapet Cerrado-ekosystemet avsevärt. Dagens sammanträde presenterade projektet som en ekonomisk välsignelse medan man förnekade dess massiva påverkan på mänskliga rättigheter och miljön.

Cargill kan inte hävda att den eliminerar avskogning och ekosystemförstörelse från sin leveranskedja medan man för närvarande bygger en leveranskedja i Brasiliens Amazonas som förstör dessa skogar och ekosystem, säger Mathew Jacobson, kampanjchef på Stand.earth.

“Ferrogrão är ett ohållbart projekt som ignorerar logistiska alternativ, och hotar inte bara Amazonas och dess människor, utan också vår gemensamma framtid,” sa Pedro Charbel, Amazon Watch Brasiliens kampanjrådgivare, “Det är dags för traditionella samhällen och hotade urfolk att konsulteras och det är skamligt och olagligt att detta inte har skett ännu. Bara annonseringen av Ferrogrão har redan förvärrat regionala konflikter och brott mot mänskliga rättigheter i urfolks territorier.”

Bakgrund

Ferrogrão är bunden till ett större infrastrukturprojekt som heter Tapajós-Xingu Logistics Corridor, som också omfattar asfaltering av BR-163-motorvägen, muddring av vattenvägar och byggande av godsterminaler. Data från Rio de Janeiro-universitetet och Climate Policy Initiative uppskattar att om inte problemet med att mildra problem som uppstår från projektet är effektivt, kommer mer än 285 000 fotbollsfält av naturlig vegetation att gå förlorade, motsvarande utsläppen av mer än 75 miljoner ton koldioxid, utöver andra konsekvenser som betydande biologisk mångfaldsförlust och minskning av biomens vitala ekosystemtjänster.
En provisorisk åtgärd som utfärdades av president Temer 2016 för att göra Ferrogrão genomförbart skulle exkludera cirka 862 hektar från Jamanxim National Park. Denna åtgärd ledde till en anmälan om grundlagsbrott av det brasilianska politiska partiet PSOL, som vann en interimistisk dom som upphävde utvecklingen av projektet 2021. I maj 2023 godkände Högsta domstolens domare Alexandre de Moraes återupptagandet av studier på Ferrogrão, som ingick i den federala regeringens Program för tillväxtacceleration (PAC).